Sunday, May 31, 2009

Kekurangan berlebihan...

Berlatarbelakangkan lrt yang melintasi.. Dua perbezaan dari segi berlebihan dan kekurangan..fahamilah sendiri...:)

Empat daripada 10 orang dewasa yang melebihi usia 18 tahun di negara ini sama ada mengalami kegemukan atau terlebih berat badan. Dengan erti lain nya OBESITI...
APA ITU OBESITI?
Seseorang dikatakan obes jika: Nisbah pinggang-ke-pinggul (WHR). WHR boleh dikira dengan membahagikan lilitan pinggang dengan lilitan pinggul. WHR ialah suatu ukuran mudah untuk taksiran pembahagian lemak dalam badan. Keliling pinggang sm/inci Keliling pinggul sm/inci...
APA PUNCA OBESITI?
Genetik atau keturunan – gaya pemakanan keluarga Pemakanan- Makanan yang telah di proses kebanyakkannya mempunyai kadar gula dan lemak yang tinggi. Kurang aktiviti/senaman Pengambilan ubat-ubatan
APA KESAN OBESITI?
Dari segi emosi, seorang yang obes boleh menghadapi masalah kekurangan keyakinan diri dan depresi kerana tidak dapat menikmati hidup yang normal dan aktif. Selain itu, berat badan berlebihan boleh merosakkan sendi dan mengakibatkan osteoartritis. Obesiti yang serius juga meningkatkan risiko untuk penyakit tekanan darah tinggi, diabetes, masalah pundi hempedu, gout, penyakit jantung dan kanser.

Gambar ni sempat aku snap di stesen lrt pudu. Tiada niat untuk menuding jari atau mengutuk pada sesiapa. Tetapi kebetulan kakak ini berada betul2 bertentangan dengan papan iklan yang mana telah menarik perhatian aku...hehe..


10 comments:

Mizi Hamir said...

pic terbaik!entry yg best!aku x terasa..sbb aku x obes..tp pada yg terasa elok le pikir2kan..sbb benda ni penting utk masa depan kamu smua..hehehe..lama dh x outing ngan ko beb..lens baru best ka?hehehehe..kasi upload la itu lens!heheh

Reena said...

lawala gambar:)
well. terase sket coz bdn da naik.
exam la nie XD

Schafyzcha El Yahiya said...

hua.. terasa.. terasa....(sambil sepak-sepak dinding).


sebab aku ni lagi besar daripada emilda bini Adlin tau.

Effiz said...

Mizi:
Beb..lens baru puas hati...sbb tu aku sngup trun pudu plaza senswrg..Nak cr hood nye pasal...huahahaa...Jom ar outin..nak test,xpenah ada zoom lens ni..duk 50mm ja sblm ni..Yg tu gmbar pkai lens baru le...

Reena:
tima kaceh reena...akak dlm gmbar tu pun comeii..heheh

Schafyzcha El Yahiya:
jgn le terasa pija..xkan kot sebesar tu..hehe..

Mizi Hamir said...

waduh..sanggup carik lens sensorang..aku smlm balik mlm..kalu balik ptg bleh gak roger skali..huhuh..weekend ni jom la outing.kalu x sabo nk tunggu weekend weekdays pun serlamber je..aku on!!

fadhel said...

wah!!!! lens baru

Harnida said...

tu dia..entry x hingat..ada jer idea yer..huh..agak terasa ni..kuikuikui..

adirussman said...

gambar bwh sekali mmg tepat pada masanye...nice...

azizizulkefle said...

cool beb pic last tu..baik ko mintak maaf kt kakak tu

Effiz said...

Dah..makcik tu spoting..aku dah pos gmbar dia pun...:)

About Me

Ahlan wasahlan

Jadi Ikutan