Sunday, December 14, 2008

Aku di "Stable Kuda"

Tamat je shoot gambar kat Rumah pengantin di Sungai Buloh.. Kami Bertiga sepasukan Retroclick singah di "Stable Kuda" berdekatan area rumah pengantin.
" Erm..bang nak naik kuda kat cni ka???" ayat nilah aku templak kat brother ni bila je aku jejak kat kandang kuda ni... Terhenti kerja brother tu sambil menoleh ke arah aku da rakan2 RetroClick photographer. Rupanye brother ni sdg sibuk nak memakaikan "Ladam kuda" kat salah seekor kuda kat situ. Bukan mudah bukan senang tetapi rumit dan payah juga untuk buat keje ni.. Hanya yg berSkill saja dapat laksanakannya.. Lihat saja brother ni..dgn gaya nya...nmpak kemahiran dalam dirinya....Inilah beberapa contoh ladam. Lihat gambar ladam-ladam kat bawah ni.. tidakkah ia unik

Gambar kat bawah ni pula adalah alat yg digunakan bagi proses penukaran Ladam ni.. Sebelum dipasang, Ladam ni kan diketuk bagi membentuk saiz tapak kuda tersebut..
Lepastu "ladam yang dah siap..akan dipasang kat kuda tu.. Inilah caranya...,bukan hanya dipasang begitu saja..Beberapa teknik perlu di implikasikan kat cni... Tgk sendirilah gambar nih.
Setelah dipasang..Ladam itu akan dikikis dgn pahat bagi mendapatkan bentuk yg sempurna.. Kuda yang begitu jinak mengikut sahaja ape yg dibuat oleh Brother ni dengan hati yang rela..
Gambar bawah ni pula..adalah satu situasi dimana Hubungan diantara Haiwan dan Manusia yg begitu erat sekali. Kedua makhluk tuhan ini beramah mesra..hehe.Ketika brother ni memasang ladam tersebut,kuda ni dgn slamba nye mengunyah@gigit kat badan brother ni.. Bagaikan urutan dgn mulut yg diberikan kepada brother ni sebagai tanda terima kasihnya kepada tuannya...;)..Kuasa Tuhan... haiwan pun tahu berterima kasih... Manja nyaa...
Jadi itulah serba sedikit langkah pemakaian "Ladam" pada seekor kuda yg sempat dirakam pada lensa aku.. Walaupun beberapa proses da langkah yg aku nyatakan disini xbegitu lengkap..Aku harap para pembaca semua memahami sesuatu. Kamu dan diriku belajar sesuatu disini.. "Berbaik-baiklah pada semua Makhluk Tuhan, Perbuatan yang baik di balas Baik". pelajarilah sesuatu.....
Akhir sekali aku paparkan Riak "Wajah Kuda" yang keriangan dan bertuah itu . Setelah selesai Ladam yg baru dikakinya dipakaikan.... Kuda pun happy hari itu ,pastu everyone pun goes happy... Aku Happy..Harap2 korang pun Happy leh masa baca nih.... -pedulikan Aku-...

2 comments:

zeti said...

smpat lg korang sggah kat sini ek ;) spnjang zt dok kat sini x penah pun sggah lg :p ehehe.. x naik ke kuda aritu?

Effiz said...

Sempat je Zt...Amik2 gambar.
Naik Kuda yg xsempat tu...Tinggi je Kuda tu..Gayat..Heheh..
Zt patur pegi ctu wat Joy Ride..:)

About Me

My photo
Tegur sahaja aku ini

Ahlan wasahlan

Jadi Ikutan